5 juli 2008

Antiklördag

Örhängen i tenn.
Glasfat och blommigt porslin.
Sköna gröna Anna.
Vackra burkar.
Lördag med antikt tema. Bara antikvariat och gamla saker i blick. Då jag var med min älskade i sällskap så var det en angenäm upplevelse hela dagen. Vi inledde med frukost utomhus på franskinspirerat kafé och sedan ägnades vår dag åt att se Lund med lite andra glasögon. Allt tog sin början vid Södra Esplanadens utomhusloppis. Varit boende i Lund i över tolv år och inte besökt denna stadens attraktion. Kan bero på att jag inte alltid haft tid till egna nöjen plus att jag har folkskygga tendenser samt att jag ogillar för mycket saker. Okej visst försöktes det säljas en hel del skräp, men mitt i allt det där fann jag sköna ting för 150 kronor totalt och bara sådant jag verkligen ville ha. Lite senare hittade jag en utsökt ram långt ner i en källare (50 kronor - vanlig antikaffär...). Köpte även för ovanlighetens skull en bok: Torpdrömmar. (Jag vill ha ett lantligt hus!) Annars brukar det vara min själs älskade som införskaffar böcker till sin redan välfyllda samling. Nä, detta var en ovanlig dag.