14 augusti 2008

Egenansvar


  1. Förutom att, om nödvändigt, ärva eller införskaffa äldre ting, även få en överblick av prylar och materia inom husets väggar. Behöver alla allting – hela tiden? Saker kan ge oss en tillfällig tjusning men tar oftast energi. Konsumtionsminskning bör bli ett intresse.
  2. En personlig utmaning: att redan i dessa dagar så gott det går köpa ekologiska kläder. Annars sy om, ärva, secondhandfynda och… avstå emellanåt. Klädintresset är inte skyhögt för egen del, men barnen, barnen dessa små som sliter så.
  3. Maten fortsätter nu som då att överväga på ekosidan för familjen. Besprutat, någon? Jag vill heller inte tjata men vegetarisk kost känns angeläget angående klimatfrågan icke minst och vi tar lätt förvånade och andäktigt till oss att inte längre bli ifrågasatta.
  4. En dag i tidiga åttiotalet kom en insikt till mitt unga sinne - icke djurtestat och örter som ingredienser i hudvård. Kemikalier höres på ordet att det är elakt. Och i dag önskas även eko i det som används.
  5. Designprylar/möbler känns inte lyx utan smart – hållbarheten avgör. Drömmer dock drömmar om ekodesign.
  6. Och färdmedel? Inga större förändringar, kommunalt och cykel och den gamla varianten: gång, har alltid prioriterats. (Lätt för mig då jag är flygrädd plus att vi äger ingen bil...)
  7. Sedan möten i den mänskliga formen. Jag är förvissad om att vi går in i en tid av möten med andra i samma stämning: vi kan göra det vi kan – om vi vill. Tillsammans.
  8. WWF har "ett rädda jorden-test": Klimatsmart. Mitt resultat kunde ha varit mycket bättre. Ännu mer att tänka till om och förändra. För jag vill så gärna att det ska vara värt det: Jorden en vacker och ren plats att leva på – Kom tillbaka!