20 september 2008

Inte som så

Planerna var annat än vad som upplevelsen blev. Jag skulle ju till fina ekomodevisningen i Malmö, men då det hastigt informerats om att äldste sonen skulle spela klarinett i orkesteruppträdande i Lund, så valdes detta framför ekoinspiration. Kulturnatt i Lund och jag har aldrig förstått den riktigt. Fast det händer stora och små saker i olika vrår. Barnen upplevde smed smidandes och skelett ihopplockandes på Arkeologicum och sedan Kulturens samlingar. De hade ekologiskt på Kulturnatten också, så sedermera skulle jag faktiskt få se en liten ekomodevisning. Glad. Väntade. Och så – ljudexplosion. Barnens öron ajjj och jag oj, då. Det blev inget ekoinspirerande – det blev ingen ”mamma vill bara se detta snälla-grej”. Så är det ibland. Jag förundras över ljudnivåerna vid varje litet uppträde på varje litet torg. ABC firade 10 år och de hade lugna gitarrspel och sång och varm stämning. Det är ju sådant jag vill visa barnen.
M på väg in till "Kulturnatten". Liten cooling.