10 januari 2009

En dag i en annan stad

En dag med tåget till en vacker Pompejiutställning (silvret var enastående!) i Hässleholm, en stad jag aldrig vandrat i och den gav väl känslan av småstad vilken som helst. Men de har sitt Kulturhus och det förhöjer stort. Miljöutbudet var däremot fenomenalt dåligt vid en första anblick i alla fall. En stängd hälsokostaffär och ekohanddukar i en designbutik var det enda jag såg av medvetet värde. Längtade ekochoklad men den fann jag inte någonstans. Men eftersom jag har som fokus att se det positiva så föll ögonen i stället på skulpturer som befolkade staden mer rikt än jag hade väntat mig. Sådant kan höja livskänslan för betraktaren. Jag kan älska att få besöka småsmå städer om jag vet att jag får åka därifrån sedan. Det finns något utsökt ledset och oerhört intressant med dessa småstäder som befolkar världen. Och ibland kan de överraska.