13 januari 2009

Läsa serier ger nya tankar

Som det är nu så hinner jag inte läsa böcker som förr. Innan jag somnade så läste jag alltid i en bok, annars somnade jag helt enkelt inte. Nu ser jag en kudde och sedan minns jag inget mer. Men seriealbum då? Serier ska jag väl hinna och orka läsa ibland tänker jag, kanske när lillen sover. Ska jag läsa serier så måste det vara serier med hjärna och sådana skriver och tecknar bl.a. följande sällsynt begåvade personer: Liv Strömquist som strålar med sin starka samhällskritik. Hon skildrar hur kvinnor har det och har haft det i årtusenden, ofta beskrivet med en djävulsk svart humor och även med helt briljanta skildringar över världens alla giriga och onda: 100 procent fett och Einsteins fru. Och Li Österberg, som tecknar så snyggt om mänskliga relationer. Hennes nya har jag dock ännu inte läst: Det är inte så här det ska vara. Om människor som längtar efter att leva på riktigt, men som inte vet hur man gör. Sedan finns Lena Ackebo och hennes kritiska och roliga blick på omvärlden och konsumtion, se bara Brynebrinks. Ämnena som dessa serieskapare tar upp är så intressanta och jag fascineras av att man bara på någon sida kan skildra så mycket. Avslutar med serien Nemi av Lise Myhre. Läckra bilder och Nemis oppositionella utspel, om än ibland något barnsliga, är lite välgörande ändå att se. Om vi bortser från hennes dåliga vanor och fokuserar på allt bra med henne, som att hon värnar om djur, är vegetarian och galen i allt magiskt, så är hon en annorlunda och inspirerande seriehjältinna. Märk väl att jag bara presenterat kvinnliga serietecknare. Vad betyder det? Jag läser manliga också, men det är mer sällan de sätter sig i mitt medvetande och tänder upp tankegnistan. På bokmässan råkade jag förresten bli medlem i Ordfronts Galago: ett forum för moderna svenska serieskapare och konstnärer. Det innebär att jag nu får hem olika och vitt skilda serier i en medlemsbok. Det ska bli spännande, antingen passerar det obemärkt det jag läser och ser eller så blir jag helt tagen. Bild + text kan bli driven handling: jag älskar det!