2 januari 2009

Miljöutmaning 1

Jag har blivit utmanad av miljökämpen med hjärta: Malin på Ekoblogg och även av ekologiska goda kraften Loa på ecolocobloggen om mina miljöval.
Vad jag gör som är bra. Vad jag gör som är mindre bra.
Och vad jag kan bli bättre på.

De 3 bästa sakerna:
- Köper alltid (då det finns och det gör det oftast) enbart ekologisk mat och eko/miljövänliga produkter.
- Hela familjen har i alla år haft vegetarisk mathållning (dock äter mannen kravfisk ibland).
- Vi äger ingen bil.

De 3 sämsta sakerna:
- Glömmer ibland att ta med påsar vid storhandling – använder å andra sidan dessa sedan till källsortering och sopor.
- Kör barnen till skolan i en lånad bil. Tillfällig lösning – letar annat boende/skola.
- Använder torkskåp ofta, annars surnar delar av vår tvätt.

3 saker jag vill bli bättre på:
- Sluta helt att låna bil till kortare resor.
- Handla mer second hand.
- Nå ut bättre på nätet och på marknader med mitt miljöbudskap/Malvalin.se-produkter.

Jag önskar skicka vidare denna utmaning till alla som läser min blogg med budskapet om att det är varje litet steg som räknas.
För miljön. För din nära omgivning. För allt liv på jorden.