27 februari 2009

Miljöutmaning 2

Annie på bloggen Vi visar vägen har startat sin andra lilla miljötutmaning som ska få oss att tänka till lite extra. Bra tycker jag!
Vad gör jag bra, vad gör jag dåligt och vad kan/vill jag göra bättre när det kommer till ekologiska varor?

De 2 bästa sakerna:
1. Köper enbart ekologisk mat!
Och till största delen eko/miljövänliga produkter.
2. Undviker tekniska prylar t.ex. TV.
(Har dator i stället som uppfyller mediabehovet.)
Teknik är sällan miljövänligt i sig och ofta dyrt att reparera
då det ibland ”krävs” nyinköp i en enda ond cirkel.

De 2 sämsta sakerna:
1. Kommer inte på något nu… jag köper sällan saker/kläder
till mig eller hemmet och så har det alltid varit,
dels för att vi aldrig haft råd och dels för att jag gillar enkelhet.
Nyinköp av saker/kläder stressar mig mest.

2 saker jag kan/vill/ bli bättre på:
1. Ersätta ännu fler nödvändiga inköp med
second hand/antikt/loppis.
2. Vid de egna fåtliga klädinköpen köpa enbart ekologiskt/miljövänligt.

Nu utmanar jag små steg var dag och Vego familjen!

Skola med känsla
Barnen som i dagens möte med Waldorf
kunde se vad en skola kan vara.
Landet, den ligger på landet och jag såg himlen vika av
i horisonten och mina drömmar kunde flyga och inget är omöjligt!