29 mars 2009

I tvåsamhet

Second hand bland böcker i Amnestys anda
och besåg en hel del skräp faktiskt,
fast detta på ett organiserat baklucke-loppis.
Stilla dagar med två som vet att det är för alltid.
Och i går mörker som andra ställt in klockan för (vi med!) Följa andras vilja ligger annars inte för mig,
det är det så många andra som redan gör kan jag konstatera
om dagarna i staden,
om dagarna bland de som rusar förbi mitt fönster,
alltid samma människor förresten.
Jag ser, jag vet en del om deras vanor, hundar, klädstil, gångsätt
- de vet inget om mig.
Så har det alltid varit.
Iakttagaren, här, nu, då i skolan, i hemlighet, vill ha det så.
Konfrontation medför risker.
Ja, just det helgens avslutning på Mejeriet;
vegansk eko-rättvis soppa och nybakat…
Stadsparken öppnar sin ljuva grönska för oss.