5 mars 2009

Lust

Skolvägens promenad till skolbussen kantas numera
av fantastiska små skapelser i en gångtunnel.
Vinsten är mångdubbel, bilskjutsandet tid är över
och promenaden bjuder på variation i natur och väderlek
och så dessa små uttryck som bilderna nedan:

(Målningar av elever från Lunds Konst/Designskola 2007)
Barnet säger: - Det ska bli så roligt i morgon!
Och på frågan: - Varför då?, självklart svarar:
- Vi ska till skolan!!!
En mor förundras, hon som aldrig hört något liknande.
Varje dag, säger de, är som den roligaste temadagen,
den som det möjligen finns en eller två av
per läsår i de andra skolor vi vuxna och barnen
tillbringat alltför mycket av vår värdefulla tid i.
Waldorf vill att HELA människan ska utvecklas, inte bara delar.
Det genomsyras av en lust till lärande, lust till livet.
Jag tänker: om lusten försvinner från våra liv,
så försvinner till slut lusten att leva.
I min genomgångna tid av utbildningar och skolor
saknade jag oavbrutet lusten i varje enskilt ämne
och i varje möte med de som skulle lära ut
(utom möjligen med en endaste bildlärare).
Jag överlevde för att jag har en sådan rik fantasi
och däri fanns lust och den hjälpte mig igenom alla år.
Nu i min sista utbildning: också brist på lust
i min förvandling till ”information manager”
(i vanligt tal oftast en enkel bibliotekarie).
Allt var torrt och sakligt,
att vi eventuellt skulle arbeta med böcker
efter utbildningen nämndes inte vad jag minns
och någon lust till att förmedla någonting överhuvudtaget
till andra människor delgavs definitivt inte.
Anses det alltför lättsamt och oseriöst om något
är riktigt roligt och liv- och lustfyllt???
Men utan lust inget liv!
I dag är en blåsig vårdag och i dag är det dagen
då min mamma föddes
och jag är evigt tacksam att jag har en liten mamma att hylla.
Och att det är just hon förstås - annars kunde det ju kvitta.