23 juni 2010

Miljöbra i ny och gammal form

(Galet hög hatt (obs! för utklädnad! - eller kanske min nya sommarhatt?)
och lyrikböcker till mig i sommar, allt från Svalorna.
Hakklapp från Om-Tanke med snygg återbruksdesign från Majtjho.)

Jag stannar gärna på ställen där medveten tanke haft sin källa. På Svalorna med sitt loppis, som får mig i nostalgichock och på Om-Tanke med allt nytt och spännande miljövänligt. Häromdagen på Mossagårdsfestivalen så träffade jag på Fiber Fin med ekokläder och även en ny färgglad bekantskap: Zoolidare, som säljer tröjor, babydressar och underkläder – både ekologiska och rättvisa. Älskar den kombinationen!

Sommaren är tiden för att leta viktigheter och annat på loppis. I sommar önskas fler vackra, udda tallrikar, silverbestick och så till barnen; skor och lek. I min blick finns endast kvalitet och nödvändighet och jag kan bara konstatera att utbudet på loppisar ofta är skräp på hög nivå. Utan att överdriva kan jag meddela att det är 80-talet som lagt denna grund, med lite hjälp av 90-talet kanske? Dessa ytans och skräpdesignens årtionden. Men jag ser bortom det, finner andra årtiondens ljuva alternativt rena stil. Så det längtas loppis här, i år mest i Lund/Malmö.