20 november 2010

Grön dag

Nu har någon timme i stan med bara mig själv inträffat. Stadsbiblioteket blev första anhalten, denna lite hemliga fristad. Plötsligt, lite senare såg jag att det var konstnärligt i Stadshallen och där hittade jag keramik, min materiella passion. Det är så underbart med brukskeramik skapat av handen i naturens material. Och färgnyanser kan få mig hänryckt. Jag vet inte vad jag vill återställa inom mig, men det är som om vissa toner i färgerna lyder under känslornas makt. Violetta, gröna, blåa och svarta. Väl hemma var det invigning av återvinningsstationerna på Djingis Khan, vi har nu riktiga sådana, matavfall, ja nästan allting kan vi sortera. Jag sorterar dagligen noga, blivit som en livsuppgift och märkligt att det känns helt naturligt att göra det. Finns ingen väg tillbaka längre. Vår jord.