10 augusti 2008

Italienskt & miljödesign

Syster S dramatisk.
Tennörhängen på mig, "La Madre".
Vackraste ekohandduken.
Grön gåva.
Blåaste skålen.
Milou vid minnenas tallriksmodell.
Italienskt och ekologiskt och en märkligt fin fredagskväll med min syster och hennes tjusige make. Barnen var hos min underbara lilla mamma. Bara vi fyra. Prata, prata, skratta. Godaste ekologiska maten lagad och bakad av min älsklings hand, med lite assistans av svågern: pesto, grissini, oliver, bruschetta, lantbröd, marinerade soltorkade tomater, marinerad grillad paprika, tortellini med två sorters fyllning (spenat och färskost & skogschampinjoner, vitlök och persilja), tomatsås, pannacotta med bärsås (den var ljuuuvlig) och espresso med kärleksfullt bakade biscotti. Drycker från Italien: ekoviner, röda och vita fanns att tillgå. Jag är föga intresserad av alkoholhaltiga drycker, men just ekoviner kommer mer frekvent nu och de är goda enligt kännarna. Italiensk musik genomgående och italiensk film med känsla och stämning i varje kvarter: I går, I dag, I morgon – Sophia Loren och Marcello Mastroianni. Gåvor av de stiliga gästerna: grön äldre Höganässkål och ekohanddukar från Pelle Vävare, som är en del av mittimyllans utbud.
Gårdagen sedan innehöll otaliga misslyckade försök att komma till Ystad. Avmagnetiserat kort, irritabla anställda och biljettautomater som käkade upp det nya magnetiserade kortet, fick Ystadtåget att försvinna på oviss tid. Vi gav upp och kom till Malmö. Och det var bra, ty vi mötte en stilla dag som betraktare av staden och formen. Design är ännu bättre om det uppenbaras i miljömärkt skepnad som hos Norrgavel.
Emmaus fick en del av älsklingens bokbestånd i dag, och vi handlade ännu fler assietter (Rörstrand)! Men de behövs dagligen och dessa jag fann bar barndomens blommor i dekoren. 15 delar 120 kronor. Krispigt blå liten skål (20 kronor) följde också med hem.