26 augusti 2008

Yttringar


Känslan av att tillhöra en egen sort förstärks med yttre attribut emellanåt. Ja, ytligt visst, men de dagarna finns och är inte sämre – för en visad yttring av dig själv kan bli en mycket djupare förstärkning av ditt inre varande. Så – en del dagar är en släng hit och dit halsbands-dag med 70- tals minnen inbyggda i keramikstenens lätta avslipningar.
Men så en del dagar tror jag att: nu är det en spetsdag! Jag ser mig svävandes fram i vita nätta spetsunderverk – hela jag översållad - men allt som oftast blir det max ett spetslinne utanpå tröjan. Bitvis uppfyller det ändå önskan jag först anade. Spetsunderkjolen, 50-tal, tänkte jag sväva i.
Inväntar.
Avvaktar.
Avstår.
Ögonen synar och intrycket väcker mig och jag viker den försiktigt och lägger i lådan på vinden igen.
Känslan - jag ville åt känslan och där var den.