7 september 2008

Dagar i september

Jag har under några dagar här börjat bygga mitt lilla koncept: en liten miljövänlig e-butik. En tanke som funnits länge men läget ska ju vara det rätta i min livsfas. Bara bra produkter som vi själva vill använda. Så butik Malvalin är i absoluta byggnadsfasen och det är så spännande! Dagarna går fort och i dessa ryms också fågelmatning efter skolan, populärt för barn och fåglar (gammalt bröd vet sin plats).
De små kattlivens dag att öva uteliv kom en dag häromdagen och deras ostyriga glädje var förtrollande att se tills... grannen kom och sa något om rabatter och katter och springa omkring. Jag förstår att henne nådde aldrig den totala livsinsikten om livets mirakel. Färgerna försvann för en stund och drömmen om en flytt växte sig starkare.
I stället för kalas detta år fick flickorna sin specialdag på stan med mamma och pappa. Gårdagens uppskattade innehåll: godsaker, kulturupplevelser, restaurangbesök och film.
Och i dag söndag så lämnades mina nya affärsplaner till morgondagen och vi for till en 4H-gård där ett loppis anordnades. Fynda på loppis går bra men sälja på loppis går bättre. Trodde som vanligt att vi inte skulle hitta något hemma att sälja - men det fanns onödigheter som inbringade över 700 kronor. I morgon skänkes resten av materian till välgörenhet och det blir som ett evigt kretslopp. Under hela året skänker jag kläder och saker med jämna mellanrum – men så ibland är det både roligt och lite nyttigt (människokontakt) att själv stå på loppis. Allra mest barnen gillar det med allt folkvimmel och nya barn att kika på.

Vid denna tid på året blir trädgården behaglig.
Jag trivs och alla djuren och barnen.
Ett tyst hemligt skeende sätter sin prägel
på den fyrkantigt beskurna del som kallas trädgård.
Lite mer doftandes jord och nyanser som sneglar åt jordfärger.
Mimi som ännu inte flyttat in från gröna mirakelträdgården,
upptäcker varje dag nya strån.
Vi har inte klippt gräset på flera veckor.
Mimi och kompis Pi sysslar med sådant i stället.
En mamma fast katt - vän och vänlig till sin natur.
Lilla M vem är hon?
Allt som oftast i förklädnad.