14 oktober 2008

Om NOA vore EKO

Ur en inspirationssynvinkel är Noa Noa underbara. Varje individ kan plocka det som talar till deras inre. En punkig individ väljer tyllkjolarna, en strikt individ väljer det kostymerade, en romantisk individ väljer spetsen, en bekväm individ väljer mjukisserien. Det finns något för alla eller man kan blanda allt tillsammans! Individ? Ja, det är för den kvinnliga sidan av mänskligheten förstås. Men jag vet coola manliga individer som i alla fall har hittat detaljer där. Jag önskar dock att de inte glömde bort pojkar och män eller åtminstone hade en uni-serie. Men jag gillar deras kataloger/vykort som är att drömma bort sig i. Nedan har jag fotograferat av de för mig mest tilltalande bilderna (Signe Vilstrup) denna säsong. Noa Noa är dock inte eko. Tråkigt. Jag frågade och de sa att de arbetar på det. De vill. Människor frågar efter det, men en omställning kan ta tid. Noa Noa har sammanfattat företagets etiska regler i ”a Code of Conduct” och de går ut på att visa:
1. Företagets syn på ansvar gällande miljön och dess skydd.
2. Företagets strikta motstånd mot barnarbete.
3. Företagets krav på professionella regler för hälsa och säkerhet.
I väntan på Noa´s förvandling till EKO-NOA, så föreslår jag att inspiration inhämtas i deras underbara butiker och bilder. Och sedan blandar man hemma med en gammal kavaj, en sjal, favoritbyxan alternativt hemmasydda kjolen kanske, en ny ekotröja och nya skor från Blue Turtle eller gamla skor, väl ingångna och av allt detta gör man sin egen högst personliga mix. Upptäck vad som finns i garderoben och kanske andrahandsfynda och stilen blir din egen.