17 december 2008

Min mamma

Till mig kom den allra finaste, varmaste, snällaste och vackraste mamman att bli just min mamma. Varje dag är en dag i glädje att få vara en del av hennes liv. Jag har alltid trott att alla har sådana mammor, men vet nu att det finns en otrolig variation i utbudet av mammor. Den enda nackdelen är att jag mäter alla jag möter i min mamma-mall. Påminner de lite om henne så är det lugnt, men avviker de väldigt mycket så blir läget ett helt annat. Jag har krav som inte uppfylls och kvalitet är det som räknas tycker jag. Låter det hårt? Men då kan jag säga att jag inte har orimliga krav egentligen. Värme och ett leende räcker långt. Tiden är alldeles för värdefull för att slösa på människor med ointresse eller kyla. Vår lilla släkt har med tiden blivit ännu mindre och det inte bara för att min mormor blev en ängel, utan för att vi valde den kärleksfyllda gemenskapen som en hyllning till det liv vi tilldelats. Detta innebär för oss att mor- och farföräldrarnas roll representeras endast av min mamma - men hon uppfyller rollen helt och fullt och med allt extra som kan höra till. Vara god, omtänksam och se andra är en fin lärdom att lära. Jag lärde mig detta och jag lär fortfarande. Tack mamma!