19 december 2008

Grön jul

Julen borde handla om värme och goda känslor, om att samlas och att vara i stunden och detta år blir julen för oss ännu mer ekologisk och miljövänlig. Vår grund i alla tider har varit ett vegetariskt julbord och det om något borde väl klassas som miljövänligt, även om jag hellre har min betoning på djurvänligt i just det fallet. Vi har ekologiska ingredienser i julmat och julgodis så gott det går. Julklappar ska vara så bra som möjligt, speciellt till barnen - men svårt, barn gillar inte alltid det som förnumstiga och praktiska vuxna gillar. Men jag tror att man ska visa på alternativen även där, utan att bli rabiat - alla plastleksaker är väl inte av ondo, men i år kommer inte en plastgrej i närheten av att bli inslagen till något av barnen. Vi har fokuserat på böcker, musik, instrument, trälek och ekokläder. De blir glada jag lovar. Jag vill att julklapparna ska vara av sådan art att de förgyller även året som kommer, att de varar länge. Det finns en sådan stress med att köpa saker i massor till barn trots att de redan har mycket. Finns en rädsla att de ska bli besvikna, men i stället kan de bli mer krävande till nästa gång. Jag vill inte heller bidra till att krossa mina barns spontana glädjeförmåga, den avtar om inte storheten i det lilla lärs ut.