20 januari 2009

Lite fynd och omsorgsfull design

Längtar ju loppis som bekant. Jag inväntar vårens begivenheter utomhus, men redan i dag fann jag på loppis för endast 20 kronor, en skål i lätt blåtonat glas. Just en sådan skål som mormor hade, fast den var gröntonad och dekorerad. Lite lyckokänslor där för en skål. Men den blir fin till frukt eller annat upplägg.
Och sedan tänkte jag att nu ska jag kolla lite loppiskläder, fast det tog emot lite. Vid första anblicken var det lite läskigt. Kläder, kanske inte helt rena och märkligt tung doft och lite skumt så där. Spännande också, för jag tänkte; hittar jag något här så är det otroligt. Jag har inte för vana att köpa just kläder på loppis. Köper annars otroligt sällan kläder, letar helst i gömmor hemma och hos nära släkten. Men så såg jag en kjol, svart i sammetstyg (älskar sammet!) och fin design, jag slog till och för 65 kronor har jag ett mycket användbart plagg. Hemligheten är nog att leta efter något specifikt, annars blir det lätt rörigt. Allt som allt tog det nog två minuter att finna kjolen och då var lillen med också. Fast han är alltid så snäll på stan.
Häromdagen i mammas källare fann jag mormors lilla bord från barndomshemmet Hagalund i Smålands inre skogar. Litet slitet men fint och det blir en bra början på den lilla hörna jag drömmer om. Jag kan säga att jag utgår från min hörna nu när vi letar ny bostad. Den avgör om intresse finns från min sida... Lite så är det. Men jag arbetar i alla fall på att inte glömma bort mig själv, för jag vet nu att i det finns en kärlek. Jag kan annars lätt bara gå upp i andras önskemål. Men jag vill ju så mycket jag med och inser att den platsen måste jag ta för att få den fulla kraften till andra/annat.
Malin som skriver i sin Ekoblogg om ett liv med lust, glädje och medvetenhet, hon utsåg mig till vinnare av en mycket speciell shakti-ring. De fem elementen i kroppen sägs balanseras av denna ring. Överraskad blev jag och lite otroligt är det för just denna vinst ville jag verkligen ha. Jag skulle ange mitt nyårslöfte för att kunna deltaga i tävlingen. Jag skrev att jag inte hade något uttalat löfte, men varje år detsamma inom mig: en inre visshet om att jag inte ska glömma bort mig själv. Detta ger dock olika resultat olika år. Att vara snäll mot sig själv gör nog att man blir ännu lite snällare mot andra sedan. Inga egofasoner ska utvecklas, utan bara kärleksfull uppmärksamhet på din längtan för dagen.
(Bild lånad från Norrgavel)
Tillbaka till materian: jag vill också gärna få en vacker fåtölj in i mitt liv, just nu sitter jag i lilla enkla stolen Eva, ett Blocketfynd. Önskar något mer vilsamt, så jag letar på loppis alternativt att jag får en massa pengar så jag kan införskaffa Norrgavels hållbara och vackra Svanenmärkta länstol. Ska det vara nytt ska det vara hållbart och miljövänligt och just det finner jag hos Norrgavel: Grundaren Nirvan Richter anser att det enda som i längden är hållbart är att tänka i kretslopp. Norrgavel drivs framåt utifrån ett humanistiskt, ett ekologiskt och ett existentiellt perspektiv. Nirvan Richter skriver: Enkelhet - känsla - närvaro. Vad är egentligen viktigt i livet? Ett barns födelse, en nära anhörigs död. Stunder av total närvaro. Det är det jag längtar efter. I all enkelhet. Att hela tiden följa med i livets pendling mellan hejdlös utlevelse och stilla frid. Som stöd under denna resa vill jag omge mig med få saker. Omsorgsfullt utvalda med känsla, lätta att leva med och i sin utsökthet så fina som det någonsin går.