9 februari 2009

Dagar som flyger och återvunnet i hem

Promenad, lillen sover, kallt i blåsten, men våren väntar -
jag hör fåglarna tala om det ibland.
Med på promenaden min bästa vän -
mamma, lyssnerska och hjälperska -
utsänd från den goda sidan.
Vi hann boklåna och kaféfika innan di stora barna hemkom.
Dagarna flyger. Vad är en dag? Något otroligt kort i alla fall.
Fylla dagarna med kärleksfulla viktigheter och nära möten borde vara på allas agenda.
Någon som försöker förgylla livet för sig själv och sina nära är ett av mina syskon som jag minsann nämnt tidigare. Hon bor så fint på landet ute i Skåne med sin älskling och två dansk-svenska gårdshundar. Snart även en bebis! I deras nyrenoverade Skånelänga blandas ny design med arvegods och loppisfynd. Då hon och hennes man driver den miljövänliga inredningsbutiken mittimyllan.se plus att de har skapat något vackert och hållbart med det gamla huset, så har några tidningar intresserat sig för deras hem. Jag återkommer när publicering sker. Ovan bilder från deras hem och en ny produkt som mittimyllan säljer: krukor och korgar av kasserade bildäck. Dessa däck är ett stort miljöproblem världen över. Av cirka 280 miljoner överblivna och uttjänta däck återvinns endast 20%. Genom att man återvinner gamla däck skapar man även nya arbetstillfällen i Mellanöstern. Gummit skärs ut ur bildäck och sys sedan skickligt ihop till krukor och korgar. Produkterna är mycket slitstarka och användningsmöjligheterna är nästintill obegränsade. Både en snygg inredningsdetalj och en praktisk förvaring.