7 januari 2009

Tid till bakning

Sista dagen i dag innan skolan börjar, så jag tänkte baka med barnen, så då gjorde jag det och inte bara tänkte det. Häromdagen övade jag på muffins och i dag blev det snabbaguetter och kolakakor. Vad är det som händer? Det är ju bara fadern som bakar här i huset. Är jag inne i en bakningsfas? Det vore roligt för det är roligt att baka med barnen nu när de är större (vi passade på när minstingen sov). Snabbaguetterna var verkligen lätta att göra och kan bli så nyttiga man vill. Jag vill alltid ha i sojamjöl, som berikar, i all matdeg. Ingredienserna är ekologiska så långt det är möjligt. Snabbaguetter-recept från min syster och kolakakor-recept från Terneborgs lyckliga kokbok. Allt serverades sedan på mormor Alvas fina assietter med violer på eller fjärilar som jag trodde som barn och fortfarande tror faktiskt.
Snabbaguetter
Dessa går fort (5 min i ugn), inga avancerade ingredienser, smakar gudagott och doftar underbart. OBS! Kladdig deg! Man kan lägga i vad man vill som fyllning, valnötter, oliver, örter, vad man gillar, eller ingenting alls. Går jättebra det med.
Här kommer receptet:
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 tsk fling/havssalt
1 msk olja (valfri)
1 msk honung
6 dl mjöl (blanda i grova sorter om du vill ha det nyttigare)

Gör så här:
(använd en slev att röra med, så slipper du bli kladdig)
1. Jäst & ljummet vatten, rör ut tillsammans
2. Salt, olja, honung ner
3. Valfri fyllning ner i smeten
4. Rör ner mjölet, blanda och avsluta med att hälla ca. 2 msk mjöl över degen
Låt jäsa en timme, gör något roligt.

7. Dela upp degen i 4 delar vrid dem lite och lägg på plåten
8. Ugn 250 grader i 5 minuter + eftervärme i cirka 10 minuter
Ät & njut!